De afgelopen week is duidelijk geworden dat een open werksfeer ontzettend belangrijk is om veilig te kunnen werken. Duidelijk is dat protocollen en vertrouwenspersonen noodzakelijk zijn, maar niet het verschil gaan maken. De uitdaging is om niet terecht te komen in alleen maar negatieve energie in een organisatie. Zorg daarom dat iedereen aan de slag gaat met het (nog) beter om kunnen gaan met stress, tegenslag en uitdagingen. Werken aan meer mentale kracht en specifiek weerbaarheid is een goed begin.

Lees hieronder het interview wat Colinda gaf aan Suzanna Timmer voor Libelle of neem contact op om samen te sparren voor een maatwerkoplossing voor jou en jouw organisatie.

Bij weerbaarheid gaat het om het (terug)krijgen van controle op wat er om je heen gebeurt. Weerbaarheid kun je ontwikkelen, vertelt coach en trainer Colinda van Dijk van het Centrum voor Mentale Kracht.

Hoe weerbaar je bent, wordt voor een bepaald door jouw karakter in combinatie met wat je hebt meegemaakt en geleerd.
Vanzelf gaat het niet, want je zult net als sporten regelmatig energie moeten stoppen in de volgende drie dingen:

  1. Trainen van het gebruik van je lijf, zoals zelfverdedigingstechnieken. Colinda: “In de praktijk worden de vaardigheden vrijwel nooit toegepast. Vaak leidt het zelfvertrouwen dat gegroeid is doordat je weet wat je zou kunnen doen. Door het trainen krijg je een andere, meer zelfverzekerde houding en dat straalt weer af op de omgeving.”
  2. “Hoe vertel je wat je wel of niet wilt op een manier die effect heeft? Welke woorden gebruik je om meer kracht uit te stralen? Hoe gebruik je jouw stem? Praat je snel of langzaam? Hard of zachtjes?”
  3. Wat doet tegenslag en stress met je mind en jouw gedachten? Colinda: “Bij mentale kracht gaat het om de manier waarop je reageert op stress, tegenslag en uitdagingen. Hoe je ondanks alles toch gewoon door kunt gaan.”

Je mind heb je altijd bij je
Je hebt te maken met de wereld om je heen, je lijf en wat je denkt, legt de coach uit. Hoewel alle drie belangrijk zijn, verschilt de mate waarin je ze zelf kunt beïnvloeden. “Op je leefwereld en andere mensen heb je helaas vaak maar weinig invloed. Ook je lichaam kun je maar betrekkelijk weinig beïnvloeden. Je mind heb je altijd bij je. Daar liggen ook de grootste mogelijkheden om zelf invloed uit te oefenen.”

The Voice
Rond de actualiteit met de ontwikkelingen rond The Voice of Holland is Colinda  afgelopen week regelmatig gevraagd wat de beste manier is om weerbaarder te  worden. “Het kost mentaal gevoeligere mensen vaak meer moeite om voor zichzelf op te komen. Kern is dat je het vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden om met een situatie te kunnen omgaan.”

Wat kun je doen?
Volgens Colinda kun je jezelf de volgende vragen stellen. Wat zou je nu kunnen doen om te laten zien dat je iets kunt? Welk project of welke opdracht zou dat effect op je hebben? Denk nog een terug aan waar je trots op bent. Wanneer je jezelf vergelijkt met andere mensen, wat maakt je dan trots op jezelf? “Vaak vinden mensen het moeilijk om dit over zichzelf te zeggen. Wanneer het niet lukt, schakel daar dan iemand anders bij in.”

Zelfbeeld wordt niet bepaald door een ander
En ander belangrijk onderdeel is het vertrouwen dat jij mensen om je heen minstens net zo kunt beïnvloeden als zij jou. “Mentaal krachtige mensen zien de feedback van anderen als ‘een mening van een ander’. Niet meer en niet minder. Hun zelfbeeld wordt niet bepaald door de mening van anderen. Hoe is dat bij jou? Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt trainen.”

Pestgedrag
Tot slot is er nog emotionele controle, ofwel de mate waarin je jouw emotionele reacties op situaties kunt controleren. “Mensen met een hoge emotionele controle weten hun emoties goed te managen. Zij bepalen zelf wat ze ermee doen en hoe ze reageren. Ze laten zich niet zo snel uit de tent lokken of uit balans brengen. Deze mensen zijn ook goed in staat om de emoties van mensen in hun omgeving te beïnvloeden.”

Denk aan pestgedrag. Pesters worden vaak versterkt in hun vervelende gedrag als ze zien dat degene die gepest wordt daarop reageert door bang, boos of verdrietig te worden. “Wanneer iemand die gepest wordt niet reageert op het pestgedrag, gaat de lol er al snel van af. Je kunt je voorstellen dat het daarom heel effectief is om mensen mentaal sterker te maken op dit punt.”

Neem voor meer informatie contact met ons op. Stuur een email naar info@centrumvoormentalekracht.nl of bel met 030-8200920.

Specificaties

Datum

Categorie

Artikel , Nieuws

Zin in nieuwe inzichten over Mentale Kracht?

Donderdag 22 september organiseren we het Congres Mentale Kracht met de nieuwste kennis , de mooiste inzichten, boeiende verhalen, praktische interventies en zoveel meer! Klik op de button voor alle informatie. Zien we je daar?

Het boek Mentale Kracht

Het boek “Mentale Kracht; je kunt het gewoon trainen” is inmiddels verschenen bij Boom-uitgevers. Daar zijn we hartstikke trots op!

Je mentale kracht (en die van anderen) kun je trainen én vergroten. Colinda van Dijk, Erik Kaptein en Jochem Kamphuis werken in dit boek praktische manieren uit waarmee je direct aan de slag kunt. Ook nemen ze je mee in de recente inzichten van onderzoek naar mentale kracht in relatie tot corona en leiderschap.

Zo word je partner!

Wij kennen mogelijkheden om exclusief partner of strategisch partner te worden van het centrum voor Mentale Kracht / Center for Mental Toughness. Daarbij kunnen we je voorzien van opdrachten, begeleiding, technische middelen zoals case studies en workshops, marketing ondersteuning en leads van partijen die geïnteresseerd zijn in het thema mentale kracht.

Neem contact op met ons voor een vertrouwelijk gesprek en meer informatie over ons partnerprogramma.